Kutatás terv
Tavaszi Szél 2015-2016
Célok:
A kutatás célja, hogy a projektben résztvevő négy szervezet
(két-két intézmény és fejlesztő civil szervezet) működését vizsgálja, fókuszba
helyezve a nem formális nevelési módszereket, gyakorlatokat. A kutatás
eredményeképpen megérthetjük az egyes szervezetek szakmai működését, összehasonlító
elemzés révén rávilágítunk a közös pontokra és ellentétekre. Emellett azonosíthatjuk
az általuk használt jó gyakorlatokat és hiányterületeket, a szakmai működés és
módszertani megoldások tekintetében.
A kutatás eredményeire támaszkodva, a feltárt hiányterületek
azonosítása segítségével történik a jó gyakorlat gyűjtemény
kritériumrendszerének kialakítása, majd hazai és nemzetközi jó gyakorlatok
összegyűjtése a nem formális nevelés módszertani eszköztárából. A jó
gyakorlat-gyűjtemény segítségével a fejlesztő szervezetek összeállítják az új
képzési, módszertani anyagukat, képzést szerveznek mind a nevelők mind a
gyerekek számára.
A képzési szakasz elején történik a gyerekek megkérdezése,
majd a képzést követő tesztelési időszak végén (amikor kipróbálják az újonnan
elsajátított képzési elemeket a mindennapi gyakorlatban) mind a nevelők, mind a
gyerekek körében értékelő mérést tartunk. A feed back mérések eredményeit a
szervezeti analízis tanulságaival összevetve zárótanulmányban összegezzük.
Vizsgálandó
kérdések:
A kutatás tervezésének egyik legfontosabb fázisa, annak
meghatározása, hogy mire lennék kíváncsiak, milyen kérdésekre akarunk választ
kapni, ha a kutatási tanulmányt olvassuk. Ezek a kérdések határozzák meg a
használt módszertani megoldásokat, mintanagyságot, stb. Jelen kutatásban a
szervezeti analízis során a projektben résztvevő két intézmény (Rákospalota,
Dévai Szt. Ferenc intézmény-egységei) és a két fejlesztő civil szervezet (ÉA és
OB-Ro.) működését vizsgáljuk meg, az alábbi kérdésekre válaszokat keresve:
Az egyes szervezetek hogyan működnek, milyen nem formális
nevelési módszereket használnak? Egy adott gyakorlat, nevelési módszer hogy
kerül be a „repertoárba”? Milyen a döntéshozatali mechanizmus a nevelési
módszereket tekintve? Vannak-e, melyek a kőbe vésett módszerek? Melyek azok a
módszerek, amiket sikeresnek tartanak, melyek azok, amik nem váltak be, vagy
kimondottan zsákutcásnak bizonyultak a tapasztalataik szerint? Mitől függ ez
vajon? (Nevelők személye, „gyerekanyag”, az intézményi keretek szűkössége,
stb?) Milyen szerepet kaphat egy külső civil szereplő a nevelési programban? Mi
alapján döntik el ők maguk, hogy egy módszer jó-e? Van-e valami mérési vagy
utánkövetési gyakorlatuk? Miket tartanak problémásnak, hiányterületnek? A
gyerekek, az intézménye egésze, vagy éppen a nevelők szempontjából? Miben érzik
úgy, hogy kevés, amit jelenleg nyújtani tudnak? Vannak-e olyan módszerek,
amikről hallottak, hogy máshol beváltak és ők is szívesen kipróbálnák? A civil
szervezetek milyen, korábban nem használt megoldásokat tudtak bevinni az
intézményi nevelésbe? Számukra okoz-e nehézséget az együttműködés, egy-egy
konkrét projekt kapcsán (eltérő módszerek, kommunikáció használata, az
intézményi szabályok, stb.)? Hogyan oldhatóak fel a nehézségek? A fejlesztő
szervezetek tapasztalata szerint mely általuk használt módszer vált be, melyik
kevésbé? Vannak-e olyan problémák, amelyekre kifejezetten hiányzik az eszközük?
Mik azok a területek, amelyeken ők maguk szeretnének fejlődni? Mire lenne
szükség ehhez a fejlődéshez?
Alkalmazott
kutatási módszerek
·
Kvantitatív módszerek
o
Online kérdőíves lekérdezés, egy email-ben
kiküldött linkre kattintva kitölthető kérdőívvel
o
Offline kérdőívezés személyes lekérdezés, vagy
önkitöltős kérdőív segítségével
·
Kvalitatív módszerek
o
Mélyinterjú: A szervezetek munkatársaival,
önkénteseivel készített interjú, amelyben az interjúer egy előre összeállított
vezérfonal segítségével végzi munkáját.
o
Fókuszcsoport: A módszer lényege, hogy egy
moderátor segítségével 5-8 fős csoportban történik egy adott téma megbeszélése.
A beszélgetést videófelvételen rögzítjük.
o
Jó gyakorlatok gyűjtése – dokumentumanalízis: Az
előre felállított kritérium-rendszer alapján történik a módszertani megoldások
összegyűjtése, 1-1 témára (mint pl. kommunikáció, konfliktuskezelés, stb.)
fókuszálva.
A kutatás
menete – főbb lépések
1. Kutatás szervezése
2015 február-márciusában zajló
egyeztetési folyamat eredményeképpen összeáll a kutatási terv. Az első
partnertalálkozón a 4 partner egyezteti a kutatással kapcsolatos elvárásai,
azt, hogy ki milyen szerepet, terheket és feladatokat tud vállalni, az alábbi
felsorolt folyamatokból. Célszerű lenne mind a négy szervezetnél egy-egy
munkatárs kijelölése, aki az adatgyűjtésért, a kutatás hozzá tartozó részeiért
felel, segíti a kutatásban részt vevők munkáját.
2. Fókuszcsoport a 4 partner részvételével (az első
partnertalálkozón)
A kutatási kérdések részletes
meghatározása érdekében egy fókuszcsoportos beszélgetést szervezünk a 4 partner
képviselőinek részvételével. A fókuszcsoportos beszélgetés fő témája: a
szervezetek által alkalmazott nem formális nevelési eszközök. Ez a kutatást
indító beszélgetés a kutatás későbbi fázisában zajló fókuszcsoportok
kontrolljaként is szolgál majd.
3. Online kérdőíves felmérés
Célja, hogy a 4 szervezethez
kötődő munkatársak és önkéntesek lehető legszélesebb körében mérhessük a
szervezetű működéséhez, módszereihez kapcsolódó egyéni véleményeket, szervezeti
önképet. A szervezeti és intézményi munkatársak részére átfedéseket tartalmazva,
külön-külön kérdőív készül, a partnerszervezetek kutatásért felelős
munkatársaival egyeztetve. Tervezett mintanagyság 100 db kérdőív(?). Az online
kérdőívre mutató linket a kutató kiküldi minden partner adatgyűjtésért felelős
munkatársának. A munkatárs feladata, hogy a linket a munkatársak/önkéntesek
lehető legszélesebb köre felé továbbítsa, arra sarkallja a címzetteket, hogy ki
is töltsék azt. A kérdőív kitöltése maximum 20 percet vesz majd igénybe,
Internet-kapcsolat szükséges hozzá.
4. Mélyinterjúk készítése
A kutatás során mindösszesen 41
db mélyinterjút tervezünk (3-3 a fejlesztő szervezetek, 10 Rákospalotán és 25 a
Dévai Szt. Ferenc intézményi egységeiben. A mélyinterjúk vezérfonalát a kutató
készíti a partnerszervezetek képviselőivel egyeztetve. A mélyinterjúk
elkészítéséhez szükség van 2 főre, aki Rákospalotán, és 5 főre, aki a Dévai
Szt. Ferenc intézmény-egységeiben vesz fel interjút a nevelőkkel. A 7 interjúer
kiválasztása a partnerek feladata, eligazításukat a kutató végzi. Az ÉA és OB
3-3 munkatársával/önkéntesével a kutató készít interjút. Az interjúerek a
beszélgetésről hangfelvételt készítenek, majd a felvétel anyagát előre
megbeszélt módon begépelik és elküldik a kutató részére.
5. Fókuszcsoportok (7 db)
A kutatás során
2 vegyes csoport lekérdezése történik a folyamat legelején (1.
partnertalálkozó) és közepén (2.partnertalálkozó); 2-2 csoportot szervezünk
Rákospalotán, illetve az OB Ro. segítségével tisztán nevelői körből; 1 további csoportban
a fejlesztők (ÉA, OB) munkatársai közösen szerepelnek. A fókuszcsoportos
beszélgetésekről a könnyebb elemezhetőség érdekében videófelvételt készítünk, amelyet
bizalmasan kezelünk, harmadik fél részére nem adunk ki. A csoportok
lebonyolítása vezérfonal mentén történik, a Rákospalotán és a Dévai Szt. Ferenc
intézményegységeiben készülő 2-2 csoporthoz 1-1 moderátort a partnerszervezetek
biztosítanak. A videófelvételeket átadják a kutatónak.
6. Adatfeldolgozás, elemzés
A kutatás ezen fázisában történik
az online kérdőívek összesítése, az ebből létrehozott adatbázis tisztítása, az
adatok feldolgozása, elemzés. A gépelt interjúk és a fókuszcsoportok videofelvételeinek
feldolgozása, elemzése. Az elemzéseket a kutató készíti el.
7. Analízis tanulmány készítése
Az adatelemzést követően, a
kapott eredmények alapján a kutató megírja a szervezeti analízis tanulmány.
8. Jó gyakorlatok gyűjtése
A szervezeti analízis mind a négy
partner esetében összegyűjti azokat a hiányterületeket, amelyekre vonatkozóan
más jógyakorlatok megismerése, új módszerek beépítése lenne szükséges. A
hiányterületek azonosítása után és a partnerszervezetek képviselői és a kutató
közösen kialakítanak egy kritérium-rendszert, amely alapján jó gyakorlatokat
gyűjtenek. A jó gyakorlatok összegyűjtése, összefoglalása az ÉA munkatársainak
feladata. Cél 25-30 jó gyakorlat
összegyűjtése, elemző bemutatása.
9. Feedback kérdőívek
A projekt képzési és
tesztidőszakában végzett mérés-értékelés eszköze, két célcsoportban:
A., Nevelői feed back: A két
intézmény munkatársait a képzés után a tesztidőszakban még egyszer
megkérdezzük, ez képzés és fejlesztés közvetlen és indirekt visszacsatolásához
szükséges. Mintanagyság: 20 fő, formája
B., A gyerekek körében a képzés
kezdetekor, majd a tesztidőszak végén végzünk személyes/önkitöltős
lekérdezést. Mintanagyság: 40 fő
10. Zárótanulmány
A szervezeti analízis eredményeit
a képzéskor és a tesztidőszakban felvett adatok elemzésével egészítjük ki, következtetéseket
levonva az újonnan kialakított módszerekről, azok hasznosításáról a mindennapi
munka során.
Projektelem
|
Felelős
|
Eszközigény
|
Mintanagyság
|
Határidő (tól-ig!
|
Kutatási
terv véglegesítés
|
partnerek, kutató
|
-
|
-
|
márc 21.
|
Ütemterv
véglegesítése
|
partnerek, kutató
|
-
|
-
|
márc 21.
|
Fókuszcsoport
4 szereplővel (I. Partnertalálkozón)
|
kutató
|
kamera, terem
|
8 fő
|
márc 21.
|
Internetes
kérdőívek összeállítása, kiküldése
|
kutató
|
email-címek
|
|
ápr. 10.
|
Online
kérdőívek kitöltése
|
partnerek
|
Internet-kapcsolat
|
100 fő
|
május 4.
|
Intézményi
mélyinterjú vezérfonal összeállítása
|
kutató
|
-
|
-
|
ápr. 17
|
Interjúerek
kiválasztása, eligazítása
|
ÉA, OB, kutató
|
terem
|
RP: 2 interjúer
OB: 5 interjúer
|
ápr.23.
|
Mélyinterjúk
lebonyolítása, begépelése
|
interjúerek
|
diktafon
|
41 db
|
jún 15.
|
Online kérdőívek adatfeldolgozás
|
kutató
|
-
|
-
|
júl 15.
|
Fókuszcsoportok lebonyolítása 2-2 a két
intézménynél
|
RP, OB – Dévai Szt. F.
|
kamera, terem
|
4 csop/32 fő; 2 moderátor
|
jún 8.
|
ÉA-OB
közös fókuszcsoport
|
kutató
|
kamera, terem
|
1 csop/8 fő
|
jún.30.
|
Mélyinterjúk
feldolgozása - adatelemzés
|
kutató
|
-
|
-
|
júl. 30.
|
Fókuszcsoportok
feldolgozása - adatelemzés
|
kutató
|
-
|
-
|
aug 15.
|
Egymás
jó gyakorlatai fókuszcsoport
|
Partnerek, kutató
|
kamera, terem
|
-
|
aug 20. után
|
Szervezeti
analízis tanulmányírás
|
kutató
|
-
|
-
|
szept 30..
|
Jó
gyak kritériumrendszer
|
kutató
|
-
|
|
okt 15.
|
Jó
gyakorlatok gyűjtése
|
ÉA
|
-
|
5 fő
|
nov 15.
|
Jó
gyak gyűjtemény összeállítás, fordítás
|
ÉA
|
-
|
|
dec 15
|
Gyerekek,
nevelők bemeneti mérés/feedback
|
kutató
|
nyomtatott kérdőívek
|
40
|
2016. február
|
Gyerekek
mélyinterjú tesztidőszak
|
kutató
|
|
40
|
2016 jún
|
Nevelői
mélyinterjú tesztidőszak
|
kutató
|
|
20
|
2016. jún
|
Zárótanulmány
|
kutató
|
-
|
-
|
2016 júl 30.
|
Ütemezés
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2015
|
2016
|
2016
|
2016
|
2016
|
2016
|
2016
|
2016
|
Projektelem
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
Kutatási
terv véglegesítés
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Üremterv
véglegesítése
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fókuszcsoport
4 szereplővel (I. Partnertalálkozón)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Internetes
kérdőívek összeállítása, kiküldése
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Irányított
mélyinterjú vezérfonal összeállítása
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Interjúerek
kiválasztása, eligazítása
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mélyinterjúk
lebonyolítása
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Online
kérdőívek adatfeldolgozás
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fókuszcsoportok
lebonyolítása 2-2 a két intézménynél
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÉA-OB
közös fókuszcsoport
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mélyinterjúk
feldolgozása - adatelemzés
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fókuszcsoportok
feldolgozása - adatelemzés
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Egymás
jó gyakorlatai fókuszcsoport
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Szervezeti
analízis tanulmányírás
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jó
gyak kritériumrendszer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jó
gyakorlatok gyűjtése
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jó
gyak gyűjtemény összeállítás, fordítás
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gyerekek
bemeneti/kimeneti mérés
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gyerekek
interú tesztidőszak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nevelői
interjú tesztidőszak
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zárótanulmány
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kézzel
fogható eredmények:
·
Szervezeti analízis-tanulmány (Főbb részei: a.,
A szervezetek egyedi analízise; b., A két intézmény módszereinek összehasonlító
elemzése; c., A két civil szervezet módszereinek összehasonlító elemzése; d., A
4 szervezet által használt jó gyakorlatok; e., A hiányterületek azonosítása
·
Jó gyakorlat kritérium-rendszer
·
Jó gyakorlat gyűjtemény
·
Zárótanulmány: A szervezeti analízis a képzés és
fejlesztés feedback eredményei együttesen elemezve.
KUTATÁSI NAPTÁR JÚLIUSIG
https://drive.google.com/file/d/0B51avCaG9P_1cFhsTVN4aUh1Nmc/view?usp=sharing
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése